Da li imate preko 18 godina?

Lokalni doprinos kartama pića u svetskim barovima

Predstavljavmo vam kratak uvid u ponudu domaćih proizvođača jakih alkoholnih pića, ali i kratak osvrt na to koliko je ona relevantna.

Revolucija proizvodnje zanatske žestine u zapadnom svetu je u punom jeku. Kod nas, vinarstvo je skroz afirmisano dok zanatsko pivarstvo po svemu sudeći prolazi svoj zenit. Znajući da svetske trendove uvek zapatimo sa zakašnjenjem, sasvim je izvesno šta dolazi sledeće.

Iako je vodka najpopularnija svetska žestina uzastopno već četiri i po dencenije, poslednjih godina na svetskoj sceni vlada pomama za viskijem. Tržište raste ali ni veliki industrijski proizvođači ne mogu da namire dovoljno za trenutne potrebe. Primera radi, najbrže rastući viski je irski, koji ostvaruje godišnji rast od 10%, a od ukupno 32 aktivne destilerije – 21 je otvorena u poslednjih pet godina! Veliki onda investiraju u male proizvođače, mali rade punom parom, veliki ih otkupe i tako u krug. Da bi uspeli da obrnu kapital dobar broj etiketa primoran je da uvede u ponudu mlađi viski koji nije nužno proveo dugi niz godina u buretu, prikrivajući ih tzv. ‘ekspresijama’ ili ‘specijalnim serijama’ umesto godinama starosti.

Sa druge strane, mala tržišta kao što je naše, nedovoljno razvijenog tehnološkog standarda, predstavljaju pravi dragulj za divlje i neotkrivene ukuse koji jednog dana mogu da osvoje svet.

A to će se neminovno desiti, bilo da pričamo o voćnoj rakiji kao našem najautentičnijem predstavniku ili o nekoj lokalizovanoj varijanti već poznatog pića. Kada je jedan sirovi i predački destilat poput meksičkog meskala uspeo da dobije svojih pet minuta svetske slave znači da i mi imamo šansu.

Foto: Nikola Popović

Slaba regulacija u našoj industriji jeste i prednost i mana. Stalno nas mori ono poznato; kako da sačuvamo autentičnost a da nam neko negde usput ne ukrade dušu… Da bi uspeli da uvatimo ovaj aktuelni voz, pitanja o plasiranju, konvencijama i generalnoj strategiji domaće industrije su krucijalna u ovom trenutku. Upravo o ovim stvarima se govori na spiritEXPO-u, novom festivalu koji za cilj ima podizanje svesti o kvalitetu pića, kulturnom nasleđu proizvodnje i društveno odgovornoj konzumaciji. Ovogodišnji, drugi po redu festival će iz nužnih razloga postati i pionirski domaći online festival gde će zainteresovani moći unapred da naruče mali degustacioni set i da uživaju u komforu festivalskog programa od kuće. Nekoliko domaćih proizvođača izneće svoju viziju idealnog domaćeg destilata u besplatnom streamu na sam dan festivala.

Foto: Nikola Popović

Za one koji tek otkrivaju autentične rakijske vode, ili su pak željni nečeg malo više mondenskog, dragocena je Gorda. Atipična ne samo po tome što su na čelu ovog porodičnog podruma žene, već i po tome što ova ekspresija šljivove rakije kosmopolitski gazi u teritoriju konjaka, a opet zadržava ono nešto jedinstveno ‘naše’.

Predstavnika vojvođanske škole možemo pronaći uvoćnim rakijama Medusa. Ovaj nagrađivani proizvođač, predstaviće dunju koju takođe destiliše u sklopu svoje nadaleko čuvene novosadske kazandžijske radionice sa tradicijom dugom 72 godine.

Koračamo dalje u pravcu moderne tradicije i nailazimo na BB Klekovaču iz čarobne Bajine Bašte. Popularna varijacija šljivovice tipična je za područje Zapadne Srbije i već neko vreme doživljava svoju renesansu. BB pored svog legendarnog jugo-nasleđa ima i sve obrise modernog hip pića.

Foto: Nikola Popović

Nastavljajući u istom fazonu, Young Salt, mali beogradski zanatski džin za kratko vreme osvojio je srce urbanih barova. Prefinjen i mladalački poletan otvara nove potencijale  srpskoj spirit sceni. Njihove novosadske kolege, Ginović su hit lokalnih gastro festivala i jedni su od najzaslužnijih za ekspanziju džin scene na severu.

Na kraju, prvi (i jedini) srpski viski, Two Doves, delo je porodice Komaromi. Koma, novosadska gradska faca, sa ljubavlju kreira i brine o svom žitnom destilatu u Đurđevu, koji neretko iznenađuje svojim kvalitetom dajući priliku da se okusi nešto što nije tradicionalno vezano za naš terroir.

Sva ova pića nude nešto unikantno jer postaju iz srca, iskreno. Isto tako svi želimo da ih vidimo svuda, ali da li sa popularnošću dolaze i džentrifikacija i rigorozna regulativa? Ostaje nam da prosvetljujemo jedni druge, zajedničkim snagama planiramo unapred i razbijamo stereotipe. Jedino tako možemo videti neko naše piće na karti svetskog bara, rame uz rame na sa nekim skupim viskijem, džinom ili konjakom. Tamo gde i pripada.

spiritEXPO je online festival jakih alkoholnih pića nastao sa ciljem podizanja svesti o kvalitetu pića, kulturnom nasleđu proizvodnje i društveno odgovornoj konzumaciji. Možete ga besplatno pratiti na mreži 07.11. od 19h, a možete i naručiti set od šest uzoraka ukoliko želite da učestvujete u degustaciji.

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: