Nisam odustala od obe strasti – hrane i umetnosti!
Intervju sa Ivanom Finci, dizajnerkom hrane i stilistkinjom za hranu i piće.
Ivana Finci je spojila svoje dve velike ljubavi i danas se bavi zanimanjem koje je i dalje mnogima prilično nepoznato. Ona je dizajnerka hrane i stilistkinja za hranu i piće. I kada pogledate fotografije koje nastaju na setovima za reklame, filmove, magazine, kuvare iili restorane, vidite koliko je predana svom poslu. I koliko uživa.
Sa Ivanom smo razgovarali o dizajniranju i stilizovanju hrane na setovima za reklame i filmove i u fotografskim studijima, kuvanju, gastronomskim filmovima i serijama i idealnom receptu za leto. Uživajte!
Prethodni put kada smo bili u kontaktu pisala si tekst o avanturi na Jadranu i lovu na tune. Kakva iskustva nosiš sa tog zanimljivog putovanja?
Najlepše iskustvo koje nosim sa tog putovanja je promenjen odnos sa prirodom i jasnija slika o sopstvenoj ulozi kao ljudskog bića na plavoj planeti. Shvatila sam koliko je priroda jaka i velika i kroz to intenzivno iskustvo koje sam izgradila uz blisku saradnju sa morem, vetrom i suncem sam razvila odnos prema ribolovu i nov nivo poštovanja prema morskim velikanima i borbi sa istim. Definitivno, danas manje jedem ribu (i druge životinjske proizvode) i ti proizvodi mi predstavljaju druge vrednosti u odnosu na običan skok do restorana ili prodavnice ranije.
Kako si odlučila da tvoj poziv bude dizajner hrane i stilista za hranu i piće?
Tako što nisam odustala od obe strasti (hrane i umetnosti)! Dugo sam bila zbunjena (prvih 24 godina svog života) po pitanju toga šta je tačno to šta ja želim da studiram i čime bih da se bavim. Pogotovo zato što ovu profesiju i zvanje nisam nigde viđala. Međutim, vremenom sam uz svoju tvrdoglavost i intuiciju uspela da pronađem prve korake svoje putanje 2018. kada sam pronašla Master studije iz Dizajna i inovacije hrane u Milanu.
Zahvaljujući tim studijama sam shvatila da je prostor koji postoji između Gastronomije i umetnosti beskonačan i da je jedna od meni najzanimljivijih karijera u tom prostoru upravo moj posao – posao stiliste za hranu i piće.

film “Stric”/ Foto: Screengrab – Miloš Jaćimović Direktor Fotografije
Šta zapravo taj posao dizajnera i stiliste podrazumeva?
Posao dizajnera hrane je širok i šaren. Food Design je nova branša industrijskog dizajna koji se fokusira striktno na prehrambenu industriju (industriju hrane i pića). Neko ko se bavi dizajnom hrane može da se bavi dizajniranjem ambalaža (Packaging Design), događaja povezanih sa hranom i pićem (Eating Experience Design), stvaranjem novih proizvoda koje možemo pronaći, na primer, u profesionalnim kuhinjnama ili situacijama vezanih za interakciju čoveka i hrane (Product Design).
Dizajneri hrane se služe tehnikama dizajnerskog razmišljanja (Design Thinking) koji se koristi za rešavanje problema i stvaranje inovativnih i funkcionalnih dizajnerskih rešenja. To je način razmišljanja koji se fokusira na korisnike i njihove potrebe, uzimajući u obzir estetske, tehničke i praktične aspekte dizajna.
Posao stiliste za hranu podrazumeva oblikovanje hrane i pića za potrebe snimanja i fotografisanja hrane i pića na većim setovima poput setova za reklame i filmove ili na manjim setovima za časopise, kuvare i restorane. Svaki projekat je drugačiji i što više znanja imate iz oba sveta, i kuvarskog i umetničkog, to će Vaš posao biti bolji. Tome bih dodala da čak i zanatske tehnike iz stolarskih radionica ili poznavanje filmskog jezika i istorije mogu da utiču na to da Vaš stajling bude bolji, detaljniji i specifičniji. Po meni, ovo zanimanje ima beskrajne mogućnosti zbog raznih faktora koji utiču na to od toga koje namirnice se koriste, u kojim uslovima, koje je godišnje doba, ko stoji iza kamere i u režiji, ko je klijent i koje je tržište u pitanju. Ponekad stilizovanje hrane zađe i u specijalne efekte pa hrana poleti ili eksplodira a ponekad je statična i stoji u sceni dok glumci imaju interakciju sa hranom koja može imati emotivnu i/ili ključnu ulogu i time opisuje stanje lika i scene.
Radila si razne zanimljive projekte. Šta je presudno kada donosiš odluku želiš li da prihvatiš rad na nekom projektu?
Jako mi je bitno kod izbora projekata da ideju koja mi je predlozena analiziram iz više uglova, strana, očiju. Svako od nas nas drugačije percipira i povezuje boje i ukuse, mirise i zvukove, i pokuđavam da to odmah projektujem u glavi jer od toga zavisi kako bi potencijalno koncipirala hranu. Ako shvatim u tih par sekundi “projekcije” da projekat i ideja imaju smisla – prihvatam.

foto: Katarina Ilišković
Da li možeš da nam objasniš kako izgleda proces tvog rada na reklamama, a kako na filmu?
U početnim koracima spremanja reklame se trudim da u komunikaciji sa klijentima, režijom, kamerom i agencijom dođem do idealnog rešenja za odabir stila prezentacije hrane uz pomoć mood board-a koji sastavljam nakon detaljnog istraživanja različitih target grupe, brend identiteta, tehnika prezentacija, trendova i aranžiranja proizvoda. Za neke klijente je poželjno da se vidi da je hranu pripremala domaćica koja je malo dozvolila da zagori korica od pomorandže kada je spremala kolač a nekim klijentima je jako bitno da je ta pomorandža što čistija i jednostavnija i da oslikava preciznost i profesionalnost. Svaki taj detalj komunicira estetiku i identitet firme koju predstavljamo na snimanju. Kada se ta estetika uspostavi i dogovori, ulazim u proces nabavke i pripreme svih tih namirnica koje se pojavljuju u kadrovima na reklami. Uglavnom mi je priprema vremenski zahtevnija od samog snimanja, a snimajući dan je često preko 12-13 sati.
Kada se spremam za film, zanima me da pročitam scenario i da čujem viziju režisera i direktora fotografije. Naravno, koliko god pokušavala da isplaniram do detalja snimanje hrane na filmu, dosta faktora utiče na moj stajling kao što je gluma glavnih uloga koje me inspiriše da se zapitam dublje o tome ko je taj lik kog oslikavamo i šta sve predstavlja njihova uloga. Nisam imala previše iskustva sa radom na filmu zbog toga što nije česta pojava stilste za hranu na filmskom setu, ali je zaista spektakulrano i emotivno iskustvo. Rad na filmu je dosta emotivniji nego rad na reklami.
Imamo i često one snimke na društvenim mrežama kako izgleda hrana u realnosti / kako izgleda na reklami. Postoje li neki nejestivi efekti koje je potrebno dodavati da bi hrana bila fotogenična?
Po meni je sva hrana lepa i zaista se trudim da koristim što manje nejestivih efekata, međutim ponekad zaista mora da se koristi! Na primer, lepak umesto jogurta se koristi zbog toga što u određenim uslovima svetlost može da probije tu tečnost i onda to više liči na neku belo-obojenu vodu tako da te materije samo služe da oponašaju i imitiraju materiju koja se snima.






Postoji li neki projekat na kome bi baš volela da radiš?
Postoji dosta projekata na kojima bih baš volela da učestvujem! Pre svega se radujem da organizujem i “režiram” večere koje bi bile drugačije i zabavne za konzumaciju. Volela bih da smišljam zanimljiva iskustva i događaje sa konzumacijom hrane i da mi čulo ukusa i doživljaj hrane bude ponovo na listi prioriteta uz estetsko pitanje i doživljavanje hrane.
Šta ti voliš da kuvaš i da li eksperimentišeš sa hranom?
Najstrastvenija sam po pitanju pripreme hrane koja se priprema od što jednostavnijih domaćih namirnica. Sve više primećujem da je ukus nešto šta nestaje i smatram da je danas luksuz pronaći paškanat koji zamiriše celu kuću kada se ljušti ili pile koje kada se zapeče u rerni zapljusne sva čula kad se iznese na sto. Eksperimentišem sa time da na što jednostavniji način dođem do ukusa i da ne mažem hranu nepotrebnim namirnicama poput ulja, šećera i soli da bih došla do nekog osećaja čulnog ispunjenja.
Da li i kakvu muziku slušaš dok kuvaš?
Mnogo češće ćete me čuti da pevam dok kuvam nego da slušam muziku :)
Da li postoji neki “kulinarski film” vredan pažnje?
Preporučujem svima da gledaju seriju o Juliji Child i seriju Bear zbog toga što zaista na realan način oslikava ovaj svet.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovdašnjoj kulinarskoj sceni?
Mislim da ona trenutno raste i razvija se kao nikad pre. Vrlo je uzbudljiv period za našu gastronomsku scenu i pre svega savetujem da ispratite rad New Balkan Cuisine-a i njihovih fantastičnih jela i koncepata!
Postoje li neki skriveni kulinarski kutci na svetu koje treba otkriti?
Po meni je svaka zemlja vredna istraživanja i svaki kutak na ovom svetu u sebi skriva kakav zgodan i zanimljiv recept. Baš zbog toga ne mogu da prestanem da putujem i da istražujem. Zbog toga sam uvek u pokretu!

Ivana u bekstejdžu
Da li možeš sa nama da podeliš neki letnji recept?
Pronađite što prirodniju breskvu i nakon izlaska iz mora zagrizite je i osetite spoj vrelog letnjeg vazduha, morske soli na breskvi i u ustima i uživajte u trenuntku koji možete imati samo tu i tada.
Osim toga, hidrirajte se i trudite se da jedete što laganiju hranu. Po mogućstvu uz neke drage ljude.
*naslovna fotografija: Foreo Stills / Lazar Bogdanović, direktor fotografije
Tagovi:
Slični članci:
- Novih pet murala u okviru inicijative Free the Streets/Free the People Udruženja KROKODIL
Novih pet murala u okviru inicijative Free the Streets/Free the People Udruženja KROKODIL
- 150 godina tradicije: Kako je Levi’s 501 stekao kultni status
150 godina tradicije: Kako je Levi’s 501 stekao kultni status
Kvalitetne, udobne i uvek u modi.
- Komadi nameštaja koji najviše utiču na izgled prostorija
Komadi nameštaja koji najviše utiču na izgled prostorija
- Uredi svoj dom sa stilom: Saveti za kreiranje prelepog ambijenta kroz uređenje zidova
Uredi svoj dom sa stilom: Saveti za kreiranje prelepog ambijenta kroz uređenje zidova
- Šetnje i izleti na 18. Beogradskoj internacionalnoj nedelji arhitekture
Šetnje i izleti na 18. Beogradskoj internacionalnoj nedelji arhitekture
Lajkuj: