Da li imate preko 18 godina?

Kako je trep ušao u Srbiju

Bratstvo Sestrinstvo

Trep muzika je nastala na američkom jugu prvo kroz beatove DJ-eva, a onda zahvaljujući MC-jevima poput Gucci Mane-a koji je kroz godine osvojio status enfant terrible hip-hopa. To je talas koji je krenuo početkom novog milenijuma, da bi do 2010. pukao toliko da je pravio podžanrove poput Drill-a u Čikagu. Iste godine je postao popularan u krugovima elektronske muzike i pokazao se kao zahvalan za semplovanje, a onda je par godina kasnije maltene postao sinonim za rep kao takav, i nalazio se na albumima Majli Sajrus i Lejdi Gage.

Svi su želeli parče tog novog, tvrđeg gengsta repa i bili su spremni da ga iskeširaju. Naravno do svega ovoga ne bi došlo da se taj fazon nije krčkao u kuhinjama Atlante, Hjustona, Majamija, Memfisa, Nju Orlinsa, odnosno američkog „prljavog“ juga (dirty south) već krajem XX veka.

U dobrom delu, novi gengsta rep je nastao kao posledica ekspanzije krek kokaina na jug amerike, unoseći novu dinamiku u hood i dodatno raslojavajući društveno dno, gde je neke odveo u siromaštvo i smrt, a druge na vrh hood lestvice. Sama reč trap je južnjački lokalitet za “krek-mesto”, lokaciju gde se ili štekuje krek, ili prodaje ili pakuje ili sve to zajedno. Veliki izdavači nisu previše pažnje obraćali na jug upravo zbog slabe platežne moći stanovnika, što je izrodilo fenomen mikstejpa, koji je jednako aktuelan i danas, a često se dešava da ova izdanja nadmaše kvalitet regularnih studijskih albuma. Navikli na određen način rada, reperi često pokleknu kad u priču uleti velika lova i beneficije koje donosi rad u velikim izdavačkim kućama. Dobar primer kako tako nešto nastavlja da se dešava i danas i to iskaljenim autorima poput Pusha T-a je njegov prošlogodišnji mikstejp „Wrath of Caine“, koji je daleko kvalitetniji od studijskog „My Name Is My Name“, iako mu u dobrom delu služi kao najava.

pusha

Značajna pojava za zvuk trepa je jedna, uslovno rečeno, minorna pojava Bass muzike koja je nastala u auto-mehaničarskim radnjama testiranjem woofera na kolima, gde je bilo bitno da taj bas trešti, a kompozicija je bila krajnje minimalna. Ovo će se kasnije u trepu često koristiti kao osnova za bitove uz jak kik, oštre, sečene snerove i slojeve ubrzanih, namrljanih hetova koji su rešetali sve vreme. Ovaj ubrzani het je mene uvek asocirao na kotrljanje doboša u revolveru, ali ne znam koliko je to bila namera producenata.

I pored sve ekspanzije koju je trep doživeo, njegova najbolja izdanja se i dalje nalaze na malim etiketama i DIY mikstejpovima, koji su bili i ostali osnovno interesovanje pravih fanova, odnosno purista žanra. U tom smislu „čistog“ trepa se izdvaja ekipa Brick Squad iz Atlante (Gucci Mane, Waka Flocka, Wooh da Kid, OJ Da Juiceman…) i Glory Boys Entertainment koji čine Chief Keef i njegovi pajtaši Fredo Santana, Lil Reeese, SD, Lil Durk i drugi. Bitno je pomenuti i Young Chop-a, producenta koji je pomogao da se definiše drill izraz. Sto se tiče dalje ekspanzije trepa treba pomenuti da je on našao put i do veličina poput Lil Wayne-a, Jay Z-a i Kanje Vesta, pa čak i do velikih pop zvezda, odnosno Bijonse i Rijane. Majli Sajrus smo već pomenuli, kao i Lady Gagu.

brick

Srpski trep

E sad, kako se ovaj fenomen primio na srpskoj sceni je priča za sebe. Probaću da hronološki to povežem i izdvojim najbitnije izvođače i pojave kada je srpski trep u pitanju. Trep će poslužiti i da se srpska rep scena polariše na one koji mirišu ili ne mirišu ovaj novi tvrđi fazon, ali će njegov najznačajniji uticaj to što će kroz samo par godina izroditi autentičnu scenu sa nizom jakih i kvalitetnih MC-ja i bitmejkera.

Prva ekipa koja je skapirala te nove tendencije u repu je novosadska Unija, koja će 2009. izbaciti svoj mikstejp „Sezona love“. Tri MC-ja (Tatula, David, Dripac) i tri bitmejkera (Jappez, Djansr, Dži) su zaslužna za ovaj tejp koji je inspirisan onim što su preko okeana pravili Dipset, Rick Ross, Soulja Boy i T.I. Iako na „Sezoni love“ nema mnogo trepa, upravo će Unija biti ta ekipa koja će taj kamen zakotrljati. U okviru Unije kao bitan MC istaći će se Mija koji će izbaciti dva albuma („Van kontrole“ 2010; „Mija show“ 2011.), i iako na oba nema puno trepa on će biti značajan u tome da, i kao MC i bitmejker, pomeri priču Unije u pravcu trepa što je najočiglednije na danas najpoznatijem MC-ju Unije, Fox-u.

Sledeća bitna pojava na trep sceni je Nigros, momak iz Rume koji je 2010. izbacio svoj prvi mikstejp „Nazad u igri“. Nije imao ozbiljnog bitmejkera iza sebe pa su se pesme uglavnom svodile na hookove ili čak čitave instrumentale koje je uzimao od svojih omiljenih repera i versove koje je sam pisao. U startu se ogradio da nije od onih koji rep shvataju suviše ozbiljno, ali je svakako bitno što je za uzore uzeo nove, zanimljive MC-jeve američkog hip hopa (O.J. da Juiceman, Gucci Mane, Fat Joe, T.I. ) pritom se ograđujući od stare boljke srpskih repera zakucanih u mitologiji nekog old school Tupac Biggy Beef-a. Upustio se u ovu avanturu inspirisan Lil Wayne-ovom „Da Drought“ mikstejp serijom, ali bi bilo sumanuto porediti domete gore pomenutog sa Nigros-ovim. Na kraju, ako izuzmemo nekoliko pristojnih lajni, Nigrosov mikstejp predstavlja neku vrstu resavske škole, ali je bez obzira na njegovu neinventivnost, važan kao neko ko se među prvima uhvatio trepa na kakav takav način.

S obzirom da je kurčenje, odnosno samopromocija, jedna od osnovnih premisa trepa, i Nigros se okušao u tome, ali iz njegovih versova ne provejava nikakav kredibilitet i brzo nam postaje jasno da imamo slučaj sa klincem koji se loži iz podruma svoje kuće.

Usput, opravdano disuje par repera sa scene, ali kada udari na Đusa jasno je da ne zna gde bije. Kako drugačije završiti priču o njemu nego konstatovati da je od nečeg moralo da krene. Iako je Nigros nastavio da pravi muziku i značajno napredovao, cela ta scena Ruma, Inđija je ostala marginalna u odnosnu na sada već vitalne scene u Beogradu, Nišu i Novom Sadu. Raćim i Kox su 2013. izbacili pristojan mikstejp „Rumsterdam“, ali je uprkos svom trudu koji su momci uložili ta scena ipak ostala prilično skrajnuta.

ziplok

Prvo bitno izdanje za srpski trep je zapravo EP „Nema spavanja“ koji su uradili Ziplok i Džeri (Novi Sad) gde rimuju o cimanju za kintu, ekipi iz kraja i dilovanju, što i jesu neke od tema koje prate tu svetsku trep matricu, s tim što je sve to u Americi na mnogom većem nivou. Ekipe su naoružane bande, količine droge su mnogo veće, kao i kinta koja ide sa tim, a samim tim i rizik, te je zbog toga teško da srpski trep dobije tu vrstu oštrice. U tom smislu je lako pasti pod uticaj te američke mitomanije i izgubiti dodir sa srpskom stvarnošću, te treba ostati real i držati se filozofije Mimi Mercedez da je sreća u borbi. Upravo ta borba bi mogla da bude najjače vezivno tkivo između američkih i srpskih repera. Kako god, ovo je prvo jako autorsko srpsko trep izdanje i služi kao uvod u priču koja će vremenom postati sve bolja i bolja. Ziplok su godinu dana kasnije potpisali za Bassivity i izbacili album „Sve ili ništa“, ali tu i pored naslova poput „Krek kuća“ i „Kokain rep“ ima vrlo malo trepa. Čak i da zanemarimo trep, ovo je vrlo tanak album i razočarenje u odnosnu na EP koji mu je prethodio.

Apetiti rastu

Posle ovih manje više uspešnih trep eksperimenata početkom 2012. će kao grom iz vedra neba eksplodirati album koji će postati kamen temeljac srpskog trepa. Naravno govorimo o četvrtom albumu, najvećeg živog srpskog MC-ja, Ivana Ivanovića Juice-a. Zahvaljujući tom izdanju svima je postalo jasno da trep i te kako može da funkcioniše u Srbiji. Ovaj album će biti značajan utoliko što će uputiti i ostale repere u kom smeru treba da krenu i, ako ćemo iskreno, preporoditi srpski hip hop. Juice će ovako postati godfather srpskog trepa, ali i mecena istog, te će podržati niz MC-ja, što nije ništa čudno budući da je tokom cele svoje karijere nesebično podržavao druge kvalitetne repere u želji da ojača scenu.

front

Prvi put kad sam čuo „Apetiti mi rastu“ ja sam odlepio, što nije bilo teško budući sam tad već bio dugogodišnji Đusov fan, ali sada sam na svom jeziku dobio sve ono što sam godinama slušao u američkom repu. Isto onoliko koliko će promeniti tokove u srpskom hip hopu, ovaj album će preokrenuti i Đusovu celokupnu karijeru. Ne zato što će zahvaljujući njemu postati naročito poznat, (treba istaći da „Apetite“ nije pratio nijedan singl, a kamoli spot) već zbog stava koji je Juice ovde izgradio ili utvrdio i koji će ga u narednim godinama učiniti nezaustavljivim, toliko da će nam iskakati iz frižidera. Sa druge strane, meni je sasvim okej da mi Juice iskače iz frižidera, koliko god on smatrao za potrebno.

Na albumu mu je gostovala manje više standardna ekipa. Vox i Voke iz Fucrew-a, Kojot, Struka, ali i zvezda u usponu, tada prilično opskurna Mimi Mercedez, koja će za kratko vreme postati jedna od najkontroverznijih pojava nove srpske rep scene. Juice je ovde pokidao rep možda jače nego ikad ranije, ali dobrim delom su za to zaslužne neverovatne matre koje su radili producenti Milan Malbašić, BeatzWorkz (duo iz Sarajeva), stari Juice-ov saradnik Salier del Flores i Coby iz Bassivity-a koji je potpisao možda i jednu od najjačih traka na albumu „Sve što želiš“. Uz ovakvu ekipu i ovakav nastup „Apetiti“ mogu da se nose sa najboljim izdanjima američkog trepa. Ovo je Juice-ov želim sve i želim to sad trenutak, lišen nekih didaktičkih momenta prisutnih na njegovim ranijim izdanjima, koji su opravdano bili tu, ali su bili i teret te neke frustracije koju Juice nosi od početka karijere, a koja prati svakog ko pokušava da se ostvari u srpskom repu i uzme neki keš.

Ovde je Juice konačno raskrstio sa svim hejterima, koji ga terete da je sa „Bratom Minlim“ izdao rep i da se prodao, budući da je u nekim glavama greh uzimati repa od repa.

Zanimljivo je i što je Đusu pošlo za rukom da napravi fantastičan album, lišen mnogih trep premisa. On ne repuje o dilovanju ili kriminalu („da ti uzmem pare, ne treba mi prangija“), već o jednoj borbi u znoju lica svog kroz koju se ostvario kao self-made man i ušao u keš, što je retko kom MC-ju u srpskom repu pošlo za rukom. Zato on ovde ne slavi sebe kao krimosa, lerdija ili jebača, već kao biznismena. Kao nekog ko je od svoje ljubavi napravio unosan posao i pritom se nije prodao koliko god ga za to optužuju maloumni anonimusi sa neta.

4-sahara

Ekipa iz 93 Fu Crew-a je posle „Apetita“ snimila svoje manje ili više uspešne, ali sasvim pristojne trep debije. Tu prevashodno mislim na Voxa i Vokea. Koji koliko god da su značajni in their own right, važni su i kao spona koja je učvrstila tu trep priču i sad je potpuno legitimisala na sceni. Prvo bitnije izdanje koje sam primetio posle „Apetita“, bio je projekat Sahara iza koga stoje dva Bečejska MC-ja Gringo i Gudroslav. Iako su uloge lepo podeljene između njih dvojice i gostiju koji se pojavljuju (Mimi Mercedez, Mare, Roket, Jovica Dobrica), Gringo ostavlja bolji utisak na mene prvenstveno zbog autentičnijeg, ubedljivijeg vokala. Gringo je zadužen i za odlične bitove i produkciju na većini traka, ali problem je u tome što se lirički dobar deo albuma posle uspostavljanja važnog aksioma „Kurčiti se mora“, svodi na prazno, samodovoljno, jednostavno neubedljivo kurčenje radi kurčenja.

Tako konceptualan i pretenciozan album, završava kao previše disperzivan da bi zadržao pažnju. Dve najbolje trake su „Ceo Fazon“ gde je Mimi momcima ukrala šou i „Ne pravdam se nikome“ koja iako sadrži neke odlične lajne pati od nekih boljki koje verovatno predstavljaju danak neiskustvu mladih repera, ali posle kojih ih teško bilo ko može uzeti za ozbiljno. Naime, mislim na priču o kompleksu od “evara”. Gringo i Gudroslav se hvale kako kao prave patriote troše srpsku valutu jer nemaju kompleks od evra da bi onda te iste evre, nekoliko lajni kasnije, trošili na kurve. Opet, prvi mačići se u vodu bacaju, te je tako Sahara možda bila neophodan kiks iz koga će Gudri kasnije izvući dragocene zaključke.

mejsi

Sledeće značajno izdanje nam stiže od Mejsija iz Niša. EP „Kappachino“ je izašao krajem 2013. Godine, a jedan od bitnijih bitmejkera u srpskom trepu ŽARTIKAL, koji će se proslaviti kroz saradnju sa Bombama Devedesetih, je uradio sjajne matre i značajno pomogao Mejsiju da izbaci svoj debi. Sa albuma će se izdvojiti hit „Pare padaju sa neba“ na kom mu gostuju Mimi i Đus, a naredne godine Mejsi će privući pažnju mnogo većeg auditorijuma zahvaljujući nizu odličnih singlova i spotova, i tako će podići svoju igru na mnogo veći nivo. Singlovi „Luče“, „Šri Lanka“ i „Južni Vetar Lord“ će biti značajniji od svega što je do tada uradio, a singl „Luče“ je po mom skromnom mišljenju jedna od najboljih traka srpskog trepa. Versovi, hook, flow i bolestan bit u savršenoj harmoniji. Ovi singlovi su, kako sam kasnije saznao, najava za njegovo novo izdanje „Mejsizam“ koje očekujemo ove godine.

Eksplozija trepa

Prelaz u 2014. kada će trep u Srbiji bukvalno eksplodirati će obeležiti Gudroslavov debi „Gudroslavija“. Gudri je ovde mnogo ubedljiviji kao MC i čini se kao da je vaskrsao kada se uporedi sa nemuštim klincem iz „Sahare“. Veliku podršku mu je ovde dao Daki BD koji se prvi put okušao kao MC, ali koji je svojevrsni guru nove rep scene, budući da je poznat kao teoretičar i autor verovatno najboljeg hip hop bloga napisanog na srpskom jeziku „Vraćanje na pravo“. Gudroslavija predstavlja taj neki trenutak kada su se kockice složile i mogla je da krene ta hedonistička struja u srpskom trepu, u tom smislu bliža onome što se dešava preko okeana. Sizzurp i krek su u srpskoj varijanti zamenili MDMA i spid, i pošto je ta neka osnovna matrica precrtana srpski trep je konačno mogao da zaživi punim plućima.

gudri

U tom smislu „Gudroslavija“ predstavlja najznačajnije izdanje srpskog trepa pored „Apetita“. Nabijena je odličnim trakama, a koliko je tvrda toliko obiluje i duhovitim, prezabavnim momentima kakva je npr. pesma „DS DS“ u kojoj Gudri i Daki repuju kako nisu BS-BS (Beogradski sindikat), već su DS-DS da bi onda nabrajali članove Demokratske stranke. To je jedan od najluđih hookova ikad, a mogao je da nastane samo u tom potpuno ludačkom gasu u koji su se oni bezrezervno uživeli. Jedino što mi u celoj priči smeta je ta glorifikacija devedesetih, i dok mi to ne smeta na nivou trendova u oblačenju, zabavljanju ili ponašanju, smeta mi konkretno na traci „Zlatne devedesete“ koja mi prosto ne radi posao. Ne znam da li je tu u pitanju neki moj lični dinajl, ili jednostavno ne mogu da prihvatim priču o devedesetima kao jednom dobrom zezanju koje je zbližilo ljude ili šta već. Iako nisam dovoljno star da bih imao relevantan objektivan uvid u to vreme, ne gledam na njega sa nostalgijom koliko god da ga poštujem kao oslobađanje od raznih stega nametnutih Titovim socijalističkim režimom. To što te iste devedesete živimo i danas, mada su mirnodopski uslovi, je ipak neka druga priča.

6-fox

Sledeća bitna priča nam dolazi iz Novog Sada, gde je kriminal poslednjih godina u porastu, te je tako dobro poslužio da reperi uđu u tvrđi fazon. Jedno od najhajpovanijih izdanja je svakako Foxov „Trap Guru Trap Boss“ koji sam zahvaljuući odličnim Foxovim singlovima sa nestrpljenjem iščekivao. Niz bitmejkera je zaslužan da ovo zvuči kao prava trepčina, ali što se tiče Foxove lirike javlja se više problema. Ne bih sad da sitničarim, ima ovde odličnih stvari među kojima su oda skanku i kseru, onda otvorena spika o dilovanju i preživljavanju u večno tranzicionoj Srbiji, te se kao najiskrenija pesma pokazuje „Ja bih da pobegnem odavde“. Ipak, pored te neke standardne trep priče o ulasku u keš, ravama i kolima, album obimuje gomilom kontradiktornosti, koje sad mogu da tumačim kao neku Foxovu želju za mistifikacijom, ali i kao traženje u ulozi koju je sam sebi nametnuo, a to je da bude drugačiji?! Foxu je istovremeno dosta narodnjaka, ali to mu ne smeta da parafrazira Cecu („Kad bi bio ranjen“), poštuje žene, ali ih opet tretira kao kurve.

Ipak najveći problem pravi ta pretencioznost i potreba za mistifikacijom i gomilom nepotrebnih referenci očita u „Bog je matematičar“, a prenosi se i na druge pesme gde se opseda templarima, masonima, iluminatima, a da se opet ni pošteno ne ograđuje od njih. Pre nego što prozove miševe na samom kraju tejpa, izbacuje možda najsimptomatičniju lajnu sa albuma koja glasi: „na ulici se čude kolki sam filozof, a filozofi se čude koliko sam ulica“. Krajem godine izbacuje „Pink Panter“ EP u produkciji Unika, koji nešto manje pati od boljki prvenca, ali dok sadrži jednu od najjačih lajni godine: „U grudima Srbija, u sinusu Kolumbija, u plućima Holandija, a u gradu Zambija“, Foks opet u naslovnoj traci pokušava da se kao neki savremeni Robin Hud obračuna sa eksploatacijom tokom kolonizacije Afrike, te tako svoje čukanje tržnog centra tumači kao odmazdu za (dozvoliću sebi da budem malo bezobrazan) zločine Leopolda II u belgijskom Kongu. Ipak, pored ovih promašaja, Foxu se mora priznati da je izvršio veliki uticaj na novosadsku scenu, te snimio neke sjajne singlove poput „Sujetu zaboravi“, „Need for Speed“, „Indigo decu“ sa Furio Đuntom, a onda i zajedno sa deset najjačih gradskih MC-jeva „Novosadsku setku“.

rimski

Pored Mejsija, Niš može da se pohvali još jednom jakom rep glavom, a to je Rimski a.k.a. Rimo Killa. Rimski je sredinom prošle godine za Bassivity izbacio svoj prvi mikstejp „Moj Put“. Bitove je kuckao One Music koji se odlično snašao i kada je u pitanju čist trep, a i pri izletima u neki melodičniji rep. Upravo ove promene daju specifičnu dinamiku i uz odličan flow Rimskog i zarazne hookove prave niz pesama koje čine jedan sjajan tejp. Pored pomenutog One Music-a, bitove su radili i OBC, South Side i Coby koji je zaslužan za odličnu naslovnu numeru koja zatvara tejp. Rimski sa svojom pričom izlazi iz okvira nekih osnovnih trep premisa, te bi mogao da gradi karijeru van trepa. Neke trake podsećaju na Đusove dobronamerne didaktičke momente sa „Hiphopiuma 2“, što bi uz neke emotivnije momente sa albuma moglo da posluži kao dobar pokazatelj da bi Rimski mogao da zahvati mnogo šire od samog trepa, te izgradi odličnu karijeru i privuče mnogo više publike od drugih uskoprofilisanih MC-ja. Uz to, slušajući ga, stiče se utisak da je ovo jedan samouveren momak, čvrstih svetonazora od koga se mnogo toga može očekivati.

Vuk Mob je još jedna zanimljiva pojava u srpskom trepu. Kao Đusov štićenik i deo Dafina Music Tima, čiji su deo još Napoleon i respektabilan producent Marko Moreno, sredinom godine snimio je dve stvari sa Đusom. Jedna on njih je „Voli me“, meni jedan od omiljenih uradaka u srpskom trepu i „Slikaj se za mene“. Krajem godine snimio je još dva spota za trep, doduše slabija od ovih saradnji sa Đusom. Zanimljivo je da je sa Napoleonom snimio i jedan odličan klupski banger „Neka zapali se sve“. Početkom ove godine izašao je novi singl gde mu gostuje Moreno koji je kao i prethodni njegovi radovi vrlo interesantan i kreće se u nekim tokovima savremene pop muzike, što je zapravo retkost za Srbiju, budući da ovde ti trendovi ili jako kasne ili nikad ni ne dođu. U tom svetlu je Vuk Mob jako zanimljiva pojava na sceni, a budući da je najavio svoj prvi album „Mobzilla“ videćemo kakva će biti povratna reakcija.

Pančevo, Kraljevo, Niš

Pored ove linije NS-BG-NIŠ, postoji i značajna trep priča na koju sam posebno ponosan budući da potiče iz mog Pančeva. Iako bi mogla da se okarakteriše kao marginalna jer je van pomenutog glavnog toka, te se tako poistoveti sa momcima iz Rume, pančevačka priča koju prestavlja Rema Koks sa debijem „Sa ulice znanje“ je mnogo tvrđa. Od samog EP-ja, možda je i značajnija stvar „Jurimo“ koju je Rema uradio u saradnji sa Lemi G-jem i Buntom, odnosno pančevačkom Green Yard Crew ekipom, a koja je jedna od najtvrđih i najreprezentativnijih stvari u srpskom trepu.

Pre nego što zaključimo priču sa Bombama Devedesetih, bacićemo svetlo na još par provincijskih pojava. Među njima su Centar Stil Srbija iz Kraljeva i One Shot iz Niša. One Shot se sastoji od tri MC-ja Rolex, Mali Mire i Zli Toni, koji su u ovom sastavu 2012. izbacili istoimeni mikstejp za Bassivity, koji je producirao Coby i koji iako nema trep, prenosi razne druge nove rep tendencije u srpsku zvučnu sliku, a i poslužio je da se iskali ova rep ekipa. Zli Toni će dve godine kasnije snimiti jednu zanimljivu trep stvar sa Marlonom Brutalom i Arafatom, a onda će izbaciti i fantastičan tizer za svoje buduće izdanje „Toni je istina“ takođe u izdanju Bassivity-ja i Coby-jevoj produkciji, koje u video produkciji Traplife visuals obećava jedno vanredno izdanje. Pored najavljenog debija Mimi Mercedez i Đusovog „Hiphopiuma 3“, ovo je još jedno od rep izdanja koje prilično nestrpljivo iščekujem ove godine.

one-shot

Centar Stil Srbija je ekipa iz Kraljeva koja se sastoji od MC-jeva Paid In Full, Povlo, Goldie, Stambol i Zifta. Prvo su krajem 2013. izbacili tejp Paid In Full-a sa gostovanjem ostatka ekipe, koji služi kao neki reprezent celog CSS-a i ima par dobrih trep stvari između ostalih, a onda su 2014. izbacili izdanje „Loše navike“ kao Gudfelaz kolektiv koji se sastoji od Goldie-ja kao MC-ja i Aleksandra Poznana kao producenta. Ovo je jedno od tih produkciono napucanih izdanja koja koketiraju sa trepom, ali tek kao sa nečim što može da posluži kao zajeban bit, a ne kao sa nečim što je mnogo šire od toga. Povlo jedan od eminentnijih članova ekipe je 2012. izbacio odličan EP „PVL“ i možda predstavlja najveći trep potencijal što se ove ekipe tiče.

Gudfelaz-Loše-Navike-2014.

Još jedan zanimljiv projekat je produkcijska kuća Full House Ent. sa Novog Beograda koja je pošto je 2013. izbacila Full House mikstejp kao reprezent svojih Mc-jeva: Young Dizzy-ja, Rake, Fontejna, Jove, Skalpa i drugih, naredne godine izbacila i odličan Young Dizzy-jev EP „Pare ili smrt“ koji je značajan kao još jedno kvalitetno čisto trep izdanje. Moji favoriti ovde su „Aj zakuni se“ koja ima najbolji hook na albumu i „Skank“ koja ima fantastičan, lenji bit koji se tako valja sve vreme dok Dizi repuje o tome kako vari sa nekom ribom.

E sad, da privedemo priču kraju, pisaćemo o još dva izdanja Bombi devedesetih, pored Sahare i Gudroslavije, a to su dva tejpa Polo Čareta („Deset božijih zapovesti“ i „Dušanov zakonik“) oba snimljena i objavljena prošle godine. Bombe su karakteristične po tome što su najjače zagrizle tu trep matricu, i što se zvuka i što se priče tiče. Uz to su i najproduktivnija ekipa na srpskoj trep sceni. Polo svoj prvi tejp počinje „Introm“ u koji miksa Đusa koji proziva srpsku rep scenu za pederisanje i govori kako ne mogu da podnesu njegov sirovi rep, što je vrlo prikladno, a zatim počinje deset traka koje čine tejp i predstavljaju Čaretovu verziju deset božijih zapovesti. Ovo je odličan tejp sa kog se izdvajaju trake „Moj beograde“ sa Gudrijem, „Konjica“ sa Mejsijem i „Polo svaki dan“. Ne kažem da ostatak traka ne valja, ali ovaj tejp svakako ostaje u senci „Dušanovog zakonika“ koji će Polo izbaciti tek nekoliko meseci kasnije.

polo

Odličnu traku „Vreme je“ koja otvara ovaj album, a u kojoj Polo rešeta rep isto kao i matra koju prati, sledi kidalica sa Vuk Mob-om „Nema nas“ koju otvara i zatvara Cecina „Neodoljiv, neumoljiv“. Treća traka „Mi smo trep“ je reprezent Bombi, a „Ne smaraj“ i „Svako veče“ sa Roketom i Vješticom pored toga što kidaju same po sebi imaju i zarazne hookove. Kad smo već kod Roketa, treba pomenuti jedan od najluđih klipova koje je izbačen prošle godine, a tiče se srpskog repa, a to je njegov tejk Lukasove „Istina je da te lažem“ u kojem vidimo dobar deo ekipe Bombi kako sedi za stolom punim pića i ko zna sve čega kako kljuca od droge, a onda se priključuje Roketu na refrenu. Još jedan MC koji obećava, a deo je Bombi, je Žakila koji je sa Daki BD-om početkom godine izbacio EP „Mashinen“. Bitno je pomenuti da su Bombe izbacile i niz dobrih singlova krajem prošle godine, a među kojima je meni najjači saradnja Gudrija i Dakija na traci „Reč je veza“.

Bratstvo Sestrinstvo

Ako su Bombe šlag na ovoj mojoj trep torti, onda bi Mimi sigurno bila višnja, to je i razlog zašto sam je ostavio za kraj. Mimi je prve svoje stvari objavila na netu 2011. Među njima su „11211“ a.k.a. „Borča-Bronks“ i „Porno“ gde se Mimi obraća hejterima sa scene, koji su posebna boljka srpskog repa, sa „Kul je da pljuneš kad ne možeš da progutaš, ako pljuješ, limtemo, neka bude porno“. Već na ovim prvim trakama je bilo jasno da imamo posla sa talentovanim MC-jem, što će Mimi potvrditi kroz niz saradnji sa različitim reperima (gotovo da nema bitnog trep izdanja na kom nije gostovala), ali će pravu popularnost steći kroz nekoliko odličnih spotova, gde će nas uvesti u svoj svet i način života što će izazvati pravu kontroverzu na rep sceni, a i šire. Njen spot za traku „Oduvana“, jednu odu hedonizmu i uživanju u opijatima, će čak stići i do srpske žute štampe tipa „Alo“ i „Kurir“. Kroz spotove će nas upoznati sa svojom svitom koju čine još tri devojke koje je prate na nastupima, a pojavljuju se i u Fox-ovom spotu „Indigo deca“.

Svoja dva najbolja singla je izbacila prošle godine kroz spotove za „MMM“ (Mimi Makin Money / Prase Pravi Pare) saradnju sa Đusovim bitmejkerom Salier Del Flores-om i „Nek izgori sve“ pod pseudonimom Guda iz Huda. To su i prvi singlovi gde će Mimi baš jako zagristi trep i oba će biti vrhunska. „Nek izgori sve“ će se pretvoriti u spot koji će obeležiti celu godinu, barem kad je trep u pitanju i to potpuno zasluženo. Traplife Visuals se još jednom pobrinuo da to izgleda predrkano i uz vrhunsku stvar nisu mogli da omanu. Taj spot predstavlja vrhunac njene karijere za sada, a nadamo se da će ove godine, kada očekujemo i njen prvi EP, nastaviti još jače. Ne vidim ni šta bi moglo da je zaustavi na tom putu, budući da otkad se pojavila Mimi nije napravila nijedan kiks (pominjao sam da je kroz feat-ove često reperima krala šou na sopstvenim trakama) i da progresivno napreduje otkad se pojavila sa svakom trakom boljom od one prethodne.

I eto, da zaključimo, nema razloga da ne verujemo da će 2015. biti podjednako dobra za srpski trep kao i prethodna godina, ako ne i bolja. Pomenuo sam četiri izdanja koja su vredna pažnje, pored Mimi, tu je „Hiphopium 3“, tejp Zlog Tonija i „Mejsizam“, a siguran sam da će biti još niz dobrih izdanja i prijatnih iznenađenja.

Lajkuj:

Komentari:

  1. Ćićalica says:

    suckaz askin questions
    bitch Im still flexin

  2. Pa ne nego je li? says:

    Odlican tekst, moze biti odlican uvod u neko dalje teoretisanje kuda sve ovo vodi.
    Mala primedba, koliko znam, El Prezidente je imao vise nego mali deo u zacinjanju citave price u Srbiji, godinama unazad, sto je i dalje donelo Juiceov album Apetiti mi rastu. Gde je Prez u prici?
    I jos jedan bitan projekat /na koji su se svi izlozili i onda ga masovno prespavali/ Arafat – Papir, Cvet, Makaze?

    Nastavi da pises, bas je prijatno citati.

    Pozdrav

  3. Felastions says:

    Dok je Kizzr radio trep bitove vi ste na forumu raspravljali da li je Fifti komercijala bednici!!!

  4. miha says:

    do jaja tekstara, svaka cast
    samo unija jos 2007 izbacila ovu realnost https://www.youtube.com/watch?v=0UIT1oty314

    1. quavoyrn says:

      koga???

  5. Nikola says:

    Buraz raspitaj se malo ko su Buka i Rista Ziplok, ali kod pravih ljudi a ne kod fejs komana koji konobarišu a pričaju trep bajke u pesmama

    1. izvan 7.25 says:

      “ako hoces kmica rep, slusaj Nigrosa i Medu”

    2. marez says:

      lmao umrecu od smeha. otkrij nam tu tajnu molim te ko su njih dvojica?

  6. Pera says:

    ne znam za vas, ali mene je RAP bukvalno vaspitao. Karakter mi je takav kakav je upravo zbog repa. A sada su klinci spali na to da ih vaspitavaju gore pomenuta drolja mimi mercedes, kojoj je ok da pusi kurac ako to donosi malo kesa. I opet gore pomenuti fox, kome se po ocima i podocnjacima na keca izvaljuje da je obicna narkomancina… Eto njih sam samo uzeo za primer. Takvi ljudi su uzor danasnjim klincima. Samo droga i nemoral. Pa ja vas pitam, sta mislite kakvi ce ljudi budu za 10- 20 godina? Cik pogodite.

    1. Joca34 says:

      Nije tebe vaspitao rep, vec beogradski sindikat.

  7. n3 says:

    sta je sa nekrstene trojke?

  8. blade says:

    konačno nešto što liči na muzičko novinarstvo u srbiji, svraćaću na ovaj sajt, samo nastavite ovako!!! kapiram da za vikend preslušam sve ove linkove na miru, rimski mi je potpuno otkriće, opasna stvar izrael i palestina… :D informativan tekst, hvala

  9. rgdr says:

    a zuti tajzu san valjamo va va valjamo

  10. a gde su lex luger, zaytoven, southside, to nista? najjaci producenti za bsm i jos mnogo ljudi… nemate vi pojma,

  11. WDGAF says:

    cim ste krenuli da hvalite bombe koje ne mogu da budu vise fejk prestao sam da citam

  12. mirkomirko says:

    Fino je ovo sve citati, ali kad sam skontao da lik nije pomenuo najboljeg srpskog trep izvodjaca, smucilo mi se.Dzeri je od ovih svih ukupno jos 5x bolji.Lik przi.

  13. domazet zdravkovic says:

    divi reperi sto vole da komentarisu, najpametniji sloj ljudi u srba rep publika fo sho

  14. Rema Koks says:

    https://www.youtube.com/watch?v=tVaDco6hVPY
    ovo je EP-a ‘Sa ulice znanje’ , hvala sto je neko prepoznao pravu pricu! Radimo samo tvrdo PA 013! Uskoro nove trake konekcija NS, KV , PA!

    1. Air Max says:

      Hvala tebi Remo : )

  15. TRAP says:

    Mislim da ste zaboravili da spomenete Furia Djuntu i Djareta?!

  16. heroine says:

    Samo Dzeri. Naklon

  17. AstekOst says:

    Zasto ovde nema Dzerija, zasto ovde nema Bruta i Shmrkija, zasto se ne pominje Kizzr koji je najbolji trep bitmejker na Balkanu, Corona sa ‘Aca Lukasom’ i hitom ‘Mutne glave’, GDE JE KURTOAZIJA sa novim albumom? Ima odlicnih cinjenica ovde, ali mislim da bi mogao daleko potpuniji da bude ovaj clanak, ovo nije ni izblizu dovoljno…

  18. shukurac says:

    nemojte mi djusa i rep u isti clanak, molim vas…

  19. Marina rep says:

    Clanak super REP je moj zivot moj najbolji reper je marko moreno a ko kaze da nevalja clanak a pogotovo rep SERE PUNO PRAVA BUDALA

  20. CIGILI says:

    https://youtu.be/c1PZ4hsNBLI !!! FTP UGASIO SVE VRSTE REPA,GRAJMA,PA I TAJ SUGAVI TREP NA KOJI SE SAMO DECA LOZE ;)

Ostavite komentar:

Slični članci: