Loading...
Da li imate preko 18 godina?

Neopozivo ukrštanje različitih disciplina

Nora O 'Murchu, kustoskinja ovogodišnjeg Resonate festivala, razgovarala je sa nama o tehnologiji, umetničkim praksama i mestima na kojima se one spajaju se društvom.

3
0

U toku Resonate festivala u razgovoru nam se pridružila ovogodišnja kustoskinja Nora O ‘Murchu, čija istraživanja se nalaze na raskrsnici između umetnosti, dizajna, tehnologije i politike. Nora se pretežno bavi socijalnim implikacijama mašinskog učenja i veštačke inteligencije, te preispituje na koji način kustoske i dizajnerske metode mogu da intervenišu u automatizovanim sistemima. 

Pred kraj smo šestog izdanja Resonate festivala, koji je održan u Beogradu. Koji je Vaš lični utisak – kako grad reaguje na ovu vrstu događaja? Da li je to inspirativno okruženje za autore i u kom smislu?

Beograd je tako veliki grad… Mislim da su ljudi vrlo prijateljski nastrojeni i noćni život je neverovatan. Prvi put sam ovde i zaista uživam u atmosferi, kao i u sretanju svih učesnika na festivalu. To je dobra kombinacija,  socijalni aspekt, a sa druge strane predavanja i zanimljivi razgovori. Ljudi koji nastupaju na festivalu kao predavači ili izvođači uživaju u tome, ovakva atmosfera je jedinstvena za Resonate.

Kako je tekla promena festivala tokom  godina? Imajući u vidu da je on odraz industrije koja se menja veoma brzo.

Resonate se uvek kretao po spoljnim ivicama kreativne prakse, da tako kažem. Preispituje se kako umetnici, dizajneri i muzičari reaguju na nove promene u tehnologiji, društvu i kulturi… Kao kustosi pokušavamo da stvorimo nešto jedinstveno za našu publiku i pratimo kako se prakse poboljšavaju, ili pak razmišljamo kako one reflektuju nove teme ili trendove. Resonate pokušava da obuhvati sve ove ideje i da u skladu sa njima stvori nešto za publiku koja želi da iskusi nove pojave u svetu tehnologije ili da postane svesna novih pitanja koja se odnose na korišćenje tehnologije.

16A_0093

Zašto bi Resonate mogao biti uzbudljiv i za one ljude koji nisu usko vezani za oblasti istraživanja predavača?

Svakodnevno koristimo tehnologiju – Smartphone, Twitter, Instagram – i važno je biti svestan toga kako kroz korišćenje ovih, ali i drugih platformi i uređaja, možemo oblikovati sve: od finansija do politike. Dakle, u ovom trenutku je neophodan inkluzivni dijalog o tome šta znači učestvovanje u tehnologiji i njeno korišćenje. Na Resonate festivalu je uloga umetnika koji dolaze da drže predavanja i radionice da nam približe tu kompleksnost koja neprestano evoluira.

Na koje druge slične festivale se ugledate, ili ih preporučujete? 

Ima ih toliko, ali ja sam recimo veliki fan NEoN festivala u gradu Dundee i AND festivala u Mančesteru. Pravljenje programa na oba ova događaja je uvek tako koncizno i usmereno; oni istraživju savremenu digitalnu kulturu na zaista jedinstvene načine. NEoN se odvija širom grada Dundee i uvek naprave taj neverovatan kolaž događaja, razgovora i izložbi koje istražuju svoju temu iz više perspektiva – stvarno mi se sviđa ovaj pristup, jer otvara prostor za razumevanje digitalne umetnosti na mnogo različitih načina. AND je bijenalni događaj koji se odvija na selu, a kustosi uvek vode računa o odnosu između umetničkog dela i uticaja koje ono ima na životnu sredinu, kao i o tome da zovu nove ljude i radove za svako izdanje festivala. Što se tiče kritičkih i političkih rasprava, biram da odem na Transmediale u Berlinu i Elevate festival u Gracu. Za mene su to dva vodeća festivala koji pokrivaju pomenute teme.

Resonate karakteriše interdisciplinarnost u svakom smislu. U hiperlinkovanom svetu kakav je ovaj kome svedočimo, da li umetnost, dizajn, tehnologiju i društvena pitanja uopšte mogu da stoje sami za sebe? 

Naravno, još uvek ih možemo posmatrati u izolaciji, ali danas se definicija umetnosti, muzike ili dizajna menja sa svakim apdejtom. Smatram, ipak, da se neke od najzanimljivijih stvari koje se dešavaju u kulturi dogode upravo na preseku između ovih oblasti. Tehnologija redefiniše stvaralačke prakse i sasvim sigurno nije neutralana u svojim uslovima korišćenja, na koje pristajemo svakim lajkom ili tvitom. Nije ni nevidljiva – ima infrastrukturu, kablove i servere koji čuvaju evidenciju naših interakcija. Za mene je važno da uzmemo u obzir kako se sve pomenuto ukršta sa politikom, identitetom, državljanstvom i drugim pitanjima u kulturama kojima smo okruženi.

25A_0102

Lajkuj:

Ostavite komentar:

Slični članci: