Da li imate preko 18 godina?

Coming of age: Top 5 filmova o odrastanju!

Najbolji filmovi o odrastanju su filmovi uz koje se odrasta. O filmovima koji dečacima pomažu da postanu muškarci piše Bege Fank.

Pošto mi deluje nemoguće da napravim neku listu najvažnijih, najboljih ili kakvih već filmova, neka ovo ide kao jedan spontani osvrt uz, naravno, uvek uključenu signalizaciju za spoiler alert.

Pre svega, dva dosta gotivna filma o odrastanju sam pogledao upravo u poslednjih nedelju dana na festivalu “Slobodna zona” – “Magnus” i “Sing Street”.

magnus02

“Magnus” je dokumentarac o Magnusu Carlsenu, aktuelnom prvaku sveta u šahu koji je sa 13 godina postao treći najmlađi velemajstor svih vremena, a 2013, sa nepune 23 godine, došao do titule svetskog prvaka. Dakle, vunderkind na nivou Kasparova i Fischera. U filmu su sva opšta mesta priče o genijalnoj deci – nerazumevanje vršnjaka, napetost između Karlsenovog intelektualnog i emocionalnog razvoja, priča o uspehu – ali sve to zajedno, smešteno dosta spretno u ovovekovni kontekst, baš ozbiljno kida. Odmah da kažem da sam kao klinac relativno posvećeno igrao šah, nisam učio teoriju ali, eto, imam simpatije za igru, pa mi je verovatno i zbog toga film legao, iako verujem da to nije nužan uslov za uživanje u istom. Ono što je, međutim, bitno kao preduslov za doživljaj dodatne vrednosti filma jeste poznavanje opšteg stanja šaha i ljudske vrste u našem veku. Naime, od 1997. kada je šahovski program Deep Blue pobedio Kasparova i označio početak nove ere odnosa veštačke i ljudske inteligencije, šah je, u principu, postao jučerašnja vest. Sve se umrtvilo jer su teorije otvaranja pa i središnjice već ozbiljno razvijene – što je, recimo, Fischera navelo na ideju o radikalnoj promeni pravila igre – računari obrađuju sve više i više informacija u jedinici vremena, mnogi veliki šahisti svoje uspehe više nego ikada ranije duguju svojim kako ljudskim tako i AI sekundantima… Navedeni momenti, kao i na njima zasnovano opšte stanje stvari, sjajno su ispostavljeni u odsudnom Carlsenovom boju za svetsku titulu protiv – do tog trenutka – neprikosnovenog Ananda. Upravo u tom meču za titulu svetskog prvaka isplivava vrednost koja se provlači kroz ceo film, a to je Carlsenov intuitivni pristup – odnosno igranje kao takvo – i otklon od logistike, tj. proračunavanja kao temeljne vrednosti ovog veka.

Da li možete da oživite onaj osećaj kad u Slagalici neko od takmičara sastavi dužu reč nego kompjuter? (R.I.P. Milka Canić)

E, Carlsenova pobeda protiv Ananda je nešto tog tipa samo 100 puta intenzivnije. Uz to, meč sa Anandom reditelju pruža priliku da jasno istakne ono što je omogućilo buđenje Carlsenove razigranosti, a to je emocionalna podrška koju je dobio od porodice, tj. empatija koja će, uzgred, po mišljenju većine futurista, izumreti poput starog zanata za koju deceniju kada glavnu reč u svetu bude vodila veštačka inteligencija. U tom smislu, priča tog otuđenog norveškog genija – kome bi, inače, do trenutka osvajanja svetske titule većina nas na “E, pričao mi ortak…” spontano odgovorila sa “Čekaj… ne seri da imaš ortaka?!” – postaje jedna suštinski ljudska i bitna priča našeg veka. Njegovo životno opuštanje nakon osvojene titule, kada sa 23 godine počinje intenzivnije druženje sa vršnjacima, predstavlja priču o sazrevanju koja svakome od nas blejača koji (još uvek) nismo svetski prvaci može samo da imponuje. Na drugoj strani, sam Carlsenov uspeh uliva neku nadu u očuvanje nadmoći ljudi nad mašinama, a to je naročito važno onima koji nisu kao ja spremni da veštačku inteligenciju smatraju potomcima i da, u skladu s tim, prihvate sve moguće buduće scenarije. Bilo kako bilo, ako ste u prilici obavezno pogledajte film, a ovih dana ispratite i Carlsenovu treću odbranu titule koja je započela 11. novembra i koja će trajati tačno do njegovog 26. rođendana – srede 30. novembra.

sing-street

Sing Street” je igrani film o bendu koji sredinom osamdesetih u Dablinu – prestonici u to vreme baš bedne i nikakve Irske – osniva grupa petnaestogodišnjaka, učenika jeftine katoličke škole koja svoje štićenike vaspitava po malo skupljem principu: “Ponašaj se kao muškarac”. Odrastanje uz muziku i spotove bendova predstavnika Novog romantizma i stalno maštanje o lepom životu u Londonu – nešto u čemu se prepoznaje i određeni deo beogradske omladine tog doba – definišu okvir u kom se dešava odrastanje Conora Lalora, mladog pevača i tekstopisca grupe “Sing Street”. Jeste, Conorovo sazrevanje usred porodične i ljubavne drame ima malo više mekanih momenata nego što bi prosečan ortak iz kraja mogao da svari – pre svega onih vezanih za muziku, stihove, autfite i šminku – ali sve je to istina tog vremena, a u filmu je spakovano u dobru celinu u kojoj se duhovite replike, melodrama i gorke epizode smisleno nadovezuju u merodavnom ritmu.

sing-street

“Dečaci se pitaju da li mogu, muškarac je već probao” – reklamna je poruka koja bi mogla da posluži kao najkraći opis Konorovog sazrevanja i njegovog konačnog trijumfa kojim će, na poetičan način, ispoštovati čak i navedeni princip škole koja ga je, preko svojih profesora i učenika, stavila na ozbiljne testove. Lajk za ovaj film.

game

Još jedan, što se mene tiče, trenutno aktuelan film o odrastanju je “He Got Game” Spikea Leeja. Oni koji prate NBA verovatno već znaju na šta ciljam kad to kažem za ovaj film iz 1998. Reč je, naravno, o nedavnom završetku profesionalne košarkaške karijere velikog Raya Allena koji je odigrao glavnu ulogu mladog, supertalentovanog košarkaša Jesusa Shuttleswortha. Spike Lee i njegovi filmovi su, za nas koji smo odrastali uz afroameričku kulturu ‘80ih i ‘90ih – a pre svega uz rap i NBA – deo opšte kulture, ali “He Got Game” mi je, uz sve svoje nedostatke i viškove, možda i najdraži.

Odnos oca i sina – kao verovatno najvažnija tema evropske kulture od “Odiseje” preko hrišćanskih svetih knjiga i “Hamleta” naovamo – u ovom filmu je iskusno zaoštren i prikazan u kontekstu svakodnevnog događanja crne Amerike, odnosno tamnoputog dela radničke i niže srednje klase u, praktično, najtvrđem kapitalističkom društvu.

game-2

To da svako hoće svoj deo i da ne želi da bude prevaren – kako bi to rekao Bogdan Diklić u ulozi Mirka Topalovića u “Maratoncima” – što ekonomske odnose i samopoštovanje ispostavlja važnijim od krvnog srodstva i osećanja, Spike Lee pretresa kroz sve likove u filmu bazirajući taktiku na majstorskoj 1–na–1 igri Denzela Washingtona i Raya Allena. Gledajući ovaj film, uvek se iscimam na nekom dubljem nivou i setim se kako me je ćale, kad sam bio klinac, šaljivo predstavljao kao “naslednika dugova” pa razmišljam o svim nivoima te etikete. “He Got Game” mi je, povrh svega, trenutno još aktuelniji i zbog činjenice da bi uskoro trebalo da po prvi put postanem otac. Mnogo neke lične istorije preispitivanja i razumevanja vezujem za ovaj film iako bih se na keca složio sa svakim ko kaže da to može i manje ozbiljno jer film, ipak, nije sad baš remek delo.

mlad-i-zdrav

“Mlad i zdrav kao ruža” je, uslovno rečeno, film o odrastanju, ali je meni bezuslovno mnogo značio u odrastanju pa ga zbog toga ubacujem na ovaj spisak. Mnogo se pričalo i pisalo o ovom čudu od filma – čudu prvenstveno zato što i dalje deluje nestvarno da je neki domaći reditelj objavio takav film u Beogradu 1971. Postoji sad taj neki francuski film na koji se reditelj Jovan Jovanović, navodno, dosta oslonio u stvaranju filma “Mlad i zdrav kao ruža”, a čijeg se naslova ne sećam ali, ako se pogleda razvoj ideje ovog filma od kratkometražnog “Izrazito ja” kao prototipa do finalnog proizvoda, jasno je da je većim delom vrednost celog projekta, ipak, delo Jovanovića. Šta je to toliko bitno i zanimljivo u ovom filmu? Priča u kojoj se sitni kriminalac i problem dete Stiv, već od prve scene 25. maja 1969. – dakle godinu dana posle burne ’68 i koji mesec pre Woodstocka, odnosno začetka Interneta na UCLA – smara u vožnji tokom slušanja Titovog govora povodom Dana mladosti i profiliše kao budala koja je spremna da ide do kraja, predstavlja događaj bez presedana ne samo u našoj kinematografiji nego i mnogo šire.

mlad-i-zdrav-2

Dok bi Jovanović voleo da posmatra svoj film kao antikomunistički ili antisocijalistički, on je, ipak, najviše od svega antisistemski i to upravo zahvaljujući razvoju glavnog lika Stiva Nikolića. Stiv, koji u jednom trenutku počinje da obavlja prljave poslove za Državnu bezbednost i tako postaje lik na koga se može računati, zapravo na taj način stiče moć koja ga dalje vodi u sve veću neuračunljivost. Njegov razvoj nije sazrevanje već kretanje ka nezrelosti koja se ispostavlja kao nešto što šteti sistemu – “šta, u stvari, znači ‘praviti gluposti’?” – ali nezrelosti koju, zbog odučavanja svih naučenih načina komunikacije, prati i sve izraženija nevinost što se najbolje vidi u promeni njegovog stava prema ženskim likovima.

Baš u tom smislu neuračunljivosti, nezrelosti, pravljenja gluposti je Stiv preteča Alexa de Largea iz “A Clockwork Orange”, ali i raznih luđih funk, punk i gangsta rap likova, odnosno uzgajivač mladosti kao takve.

Na drugoj strani, ono što je na mene najviše uticalo, jeste prikaz njegovog funkcionisanja po prinicipu “kako se istripuješ tako ti je”. Odbijanje da se povinuje smornim okolnostima i biranje sreće rezultuje Stivovim izborom kraja priče, odnosno sopstvene besmrtnosti koju će, na jako sličan način, svom glavnom junaku omogućiti i reditelj kultnog filma jamajčanske rude bwoi gangsterske kulture “Harder They Come” iz 1973. “Mlad i zdrav kao ruža” je zbog svega navedenog, a i mnogih drugih momenata, jedan od kamena temeljaca tradicije koju sam 2009. nazvao Бегефанком, a koja obuhvata niz dela i fenomena nastalih iz (mladalačke) strasti za dobrim životom i potrebe da se bude veći od života na razne lude i manje lude načine koje je Beograd, kao vrtlog stvoren raznim strujama, u poslednjih pedesetak godina omogućavao svima koji su u njemu boravili.

y-tu-mama-tambien

I poslednji, ali ne i najmanje bitan film na ovom spisku je “Y tu mama tambien” čuvenog meksičkog Oskarovca, reditelja Alfonsa Cuarona. Ovo je, pre svega, jedini film o odrastanju za koji bih mogao da kažem da je uticao na moj rad na “Yo!hambin 91” i to u onom delu u kom priča o nekom političkom dešavanju biva ispričana u drugom planu zahvaljujući odnosu sa pričom o odrastanju koja je isturena kao glavna. Dakle, onako kako je priča o promeni vlasti u Meksiku 2000. godine, posle čitavih 70 godina, ispričana u pozadini priče o avanturi dva druga na raspustu pred upis faksa, tako je kod mene priča o tranziciji, ratovima i seksualnoj revoluciji na području bivše SFRJ tokom ‘90ih ispričana kroz priču o životu i smrti mita o johambinu. Kao i u “Yo!hambin 91”, pokretač zapleta u “Y tu mama tambien” je dečačka zagorelost, odnosno nedostatak seksualnog kontakta.

Razrešavanje te frustracije u uslovima potpune opuštenosti najdužeg letnjeg raspusta i zanemarenosti od strane roditelja, uvodi dva tinejdžera u vir samospoznaje, raznih stresnih epizoda, seksa i – za Srednju i Južnu Ameriku – suštinske međuzavisnosti strasti za životom i smrti. “Y tu mama tambien” je film u kom ne samo replike, nego i svako mimoilaženje kolima na magistralnom putu nosi gomilu značenja, u kom “malo je pederski al’ je ljepo” epizode nisu tu radi reda već organski proističu iz seksualne zbunjenosti dečaka, a smrt dolazi da uozbilji i dovrši prevođenje u zrelost koje je seks inicirao. Nekome će možda smetati narator, nekome neka pesma sa soundtracka, ali sve je ovde na mestu i pripada monolitnoj celini čija nas atmosfera bezbrižnosti kraja leta, prividno beskrajnog blejanja na praznoj plaži, uči da ne patimo za dečačkim danima već da ih pamtimo kao nešto lepo što je moralo da se završi jer smo sami želeli da postanemo muškarci.

P.S. Ne dozvolite da vas još uvek nesavršeni algoritmi Internet pretraživača navedu da gledate “Boyhood” kao film sličan “Y tu mama tambien” jer je “Boyhood” baš žešća smaračina.

Napomena autora:

U poslednjih par godina me je nekoliko ljudi cimalo da izbacim neki spisak filmova o odrastanju a ja, kao fah idiot vezan za hip-hop, funk, žurke i nepoznavalac filma sam se samo čudio. Čuđenje je bila moja jedina reakcija na te zahteve dok mi jedan poznanik nije razjasnio situaciju podsećanjem na činjenicu da sam tekstopisac “Yo!hambina 91”,  po njegovom mišljenju jednog od najfilmičnijih svedočanstava o našem odrastanju tokom devedesetih, o našim “ranim jadima”. Sad sam definitivno spremniji da uletim u tu priču bez nekog velikog predznanja, ali sa dobrom voljom da podelim utiske o par filmova.

Lajkuj:

Komentari:

  1. Mason says:

    Boyhood kida! Zasto mislis da je smaracina?

    1. Bege Fank says:

      brate upucao me je žestoko… prespor je, a ta belačka depra američke unutrašnjosti, totalno ništa mi tu nije jasno, osrednje emocije. poštujem ceo trip i ne mogu da kažem da film ne valja, samo je smaračina, eto.

      evo ovaj lik kome su istakli koment na imdb je to eventualno malo stručnije izdefinisao. (za sve što je zamereno verovatno može da se kaže da proističe iz same priče, ali tim gore po priču, ako me razumeš)

      Not bad, but disappointing
      30 August 2014 | by Carlmmm (Montgomery County, PA)

      One of the more overrated films lately.

      The good: production, shooting, editing, sound — were all good.

      The great: the idea of following the same boy and others for 11 years. Transitions from age to age were beautiful.

      The tiresome: the acting. It was OK, but nothing that grabs you. Ellar Coltrane was at his acting best when he was young, but gradually got more stilted. This could have been due to the director more than to him.

      The ugly: The script. Existential drivel, over and over. Every character was written in a way that remained two-dimensional, especially his sister and mother. Ethan Hawke as his father did the best job of any of them in bringing some depth of life to his role.

      1. Mason says:

        Aha. Hvala :)
        Meni se film veoma dopao, cak mi se i svidja sto je spor. Bas je nekako pogodio moju emotivnu frekvenciju, pa mogu poprilicno da razumem Mason-a iz raznih zivotnih perioda.. Primetio sam da ljudi ili bas hvale film ili su se smorili, pa su me cisto zanimali razlozi. Tvoj komentar dovoljno objasnjava.

  2. Лола says:

    Сањам како гледам “Y tu mama tambien” и на твитеру Војнов подели линк овог текста. Случајно? Не бих рекла:)

    Није лош твој избор а ево и пар предлога. Мислим да је суштина тог периода одрастања да потону сви дечји идеали а да након тога особа ипак остане очарана животом или пак разочарана. Ствара се чврста основа због које особа постаје то што јесте.
    Одличан филм о одрастању је “Kes” Кена Лоуча, а додала бих и његов “Sweet Sixteen”. Затим руски “Vozvrashchenie”, изузетна глума. Лично омиљени “The Man Without a Face”. И ево недавно гледан а прилично забаван “The Way Way Back” из 213.

    “Y tu mama tambien” је у најмању руку уврнут али и визуелно и режијом и глумом исијава неку атмосферу и заиста оставља утисак. Док се за “Boyhood” потпуно слажем са цитираним коментаром. Слабо гледалац може да успостави везу са дечаком, више дође као прича једној породици при чему је отац тај чији је карактер најдубље обрађен.

    1. Mason says:

      Moj utisak da je tesko uspostaviti vezu sa decakom zato sto je on sam nekako distanciran. Deluje kao da ni on ne uspeva u potpunosti da razume ljude iz svoje okoline i da je bas otac covek sa kojim se najbolje razume. Mislim da sam uspeo da ga razumem na nekom suptilnijem nivou, ne poptpuno racionalnom, a i priblizno sam njegovih godina sa kraja filma tako da je mozda i to razlog… :)

      1. Лола says:

        Слажем се вама, фора је у том личном односу. Свакао је већина наведених филмова квалитетна, само је питање колико ће допрети до некога. Него ови Coming of age филмови су само о дечацима:)

        1. Bege Fank says:

          evo napisao sam dole, ali kapiram da će se desiti još neki tekst na ovu temu “iz pera (tastature) neke autorke” :33

    2. Bege Fank says:

      @Лола

      eee naravno, treba dodati ovde mnogo filmova, tako da slobodno! :) (nisam gledao sve koje si nabrojala, hvala na preporuci!) ja inače nisam ovo pisao kao neki def. spisak najboljih coming of age filmova svih vremena nego više kao top 5 “(uvek) aktuelnih u novembru 2016” – pošto sam prva 2 pogledao baš u poslednjih 10ak dana, “he got game” mi je aktuelan zbog penzije raya allena i moje životne situacije, a “mlad i zdrav” i “i ja tebi kevu” su mi uvek aktuelni :)

      @Mason

      e pa to je to – kapiram da je dosta u vezi sa boyhoodom, a i sa mnogim filmovima, u ličnom odnosu. (što je i nekako između redova sugerisano ovom uredničkom da su najbolji filmovi o odrastanju oni uz koje se odrasta – a da bi odrastao uz nešto kapiram da moraš moći da ostvariš lični odnos sa njim :?)
      ja sam, između ostaklog, baš u tom nekom smislu naveo “he got game” kao film za koji sam svestan da ima neke svoje nedostatke/viškove, ali opet imam s njim ličnu povezanost :)

  3. ks206 says:

    Mlad i zdrav kao ruza ima slican pocetak kao Do Poslednjeg Daha. Belmodo sine moj ;)

    1. Bege Fank says:

      eee ma kul to nego mi je ortak još pre par godina skrenuo pažnju na to da postoji baš neki film godara, trifoa, nekog od tih većih francuskih faca koji baš ima dosta elemenata “mlad i zdrav” :??

  4. Jedna žena says:

    Stand by Me je obavezan … Ono što mene interesuje je da li postoje filmovi gde se na ovakav način bavi devojkama, devojčicama i ženama?

    1. Bege Fank says:

      e pa naravno, nego za to kapiram da čekamo neku ženu :?? meni su svakako među omiljenim filmovima o sazrevanju nezavisno od pola/roda nikita, klip, breaking the waves…

  5. ceo says:

    Odiseja baš i nije neka paradigma odnosa otac-sin. Možda Ilijada, zbog Hektora, Parisa i Prijama, zatim Agamemnona i… pa, nikoga, zapravo, u samoj Ilijadi. I mnogih drugih, uključujući i Ahileja i njegovog sina – ali svi ti odnosi nisu u tolikoj meri značajni da bi isticali i svodili – a posebno ne Odiseja.
    Sa druge strane, odnos oca i sina ključan je za našu kulturu, s obzirom da ona praktično počinje tim arhetipom, naravno u kontekstu hrišćanstva. A on je, opet, univerzalan.
    Znam da cepidlačim, ali to mi je prof. deformacija i ekstremno me nerviraju proizvoljna lupetanja o kulturi u mas-medijima.

    1. Bege Fank says:

      ne cepidlačiš, samo nisi u pravu :D “telemahija” (kao deo “odiseje”) je verovatno jedan od prvih primera coming of age pisanja u evropskoj književnosti, a u tom prikazu telemahovog odrastanja je ključna stvar odsustvo odiseja (zbog tog odsustva kapiram da ti ne deluje kao priča o odnosu oca i sina) i to je ono što, recimo, tematski vezuje “odiseju” za “hamleta”. uostalom, možda je bolje da pogledaš knjige “paideia” vernera jegera i džojsovog “uliksa” umesto da ja sad tu tupim nešto :)

  6. Juga says:

    Periott le Fou ili ti Ludi Pjero bi bio taj film na koji se ugleda i Mlad i zdrav.Inace,Boyhood je ne samo coming of age film vec film o duhu vremena,i posto je za mene(i mnoge) bio autenticno gledalacko iskustvo,ostaje zal sto si uskracen za isto

    1. Bege Fank says:

      eee to! a za boyhood jbg… ostajem na morskome plavom žalu, očigledno sam desenzitiviran na duh vremena :ll

Ostavite komentar:

Slični članci: